Hereillä, yöllä

Moni on kysynyt mitä käytännön hyötyä on zenin harjoittamisesta. Unesta voisin jakaa muutaman kokemuksen.

Muutama on kertonut heti johdannon jälkeen, että zazen illalla antaa paremman yöunen. Tämä on hyvin loogista: nukahtaminen vaatii keskittymistä. Zazen hiljentää mieltä. Mielessä pyörivät asiat menettävät otettaan.

Minun iässäni sattuu myös, että herää aamuyöstä valvomaan. Tuollaisessa tilanteessa voi panikoida: ”Heräsin valvomaan, vaikka pitäisi nukkua. Miten jaksan huomenna. Mitä minä oikein tekisin?” Silloin ei kannata nousta sängystä ja herättää itseään perusteellisemmin. En siis suosittele, että ryhtyy istumaan yöllä.

Mutta, mikä oivallinen tilaisuus – olen Hereillä! Voin tehdä zen-harjoitusta hiljaa maaten. Voin tehdä jotakin hyödyllistä sen ajan kun olen hereillä. Harjoitus syrjäyttää mieleen pyrkiviä huolia. Jos satun nukahtamaan, hyvä. Jos olen hereillä ja keskityn harjoitukseen, hyvä.

5 ajatusta artikkelista “Hereillä, yöllä

  1. Paluuviite: Lampaita laskemassa « Murupolku

  2. Simo Vihinen

    Mulla kanssa olen huomannut zazenin olevan kiva tapa päättää päivän touhut. On jotenkin mukavan yksinkertainen tilanne, että ”nyt voin istua sen minkä istun ja sitten laitan pään tyynyyn”. Eikä tarvitse mitään muuta miettiä eikä suunnitella.

    Sellaista. Ai niin ja jos ja kun on sellainen hetki, ettei päivittäiset jutut ole niin lähellä,niin silloin monesti todella tuntuu, että ”näkee selvemmin”, niinkuin tuossa joku totesi. Paitsi hän taisi puhua aamuyöstä, kun minä puhun illasta ja alkuyöstä.

  3. Mari

    Totta!!!
    Aamuyön tunteina näkee selvemmin.
    Ehkä meidät on opetettu uskomaan että yöllä täytyy nukkua tietty tuntimäärä vaikka väkisin?
    Liian pitkä uni sumentaa ajatuksia.

Haluatko kommentoida?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s